Na co jsou předpisy a pravidla na silnicích a proč nebýt permanetně naprdnutý
První co mě velice překvapilo, byla neuvěřitelná benevolence na silnicích. Kvalita místních dálnic je asi tak 30 let za námi, ale to není to podstatné. S pravidly silničního provozu si nikdo hlavu neláme. Ptal jsem se jednoho taky Čecha, který v Indii žije přes 25 let, jaké jsou odlišnosti v pravidlech, tedy kromě toho, že se většinou, k tomu se ještě vrátím, jezdí vlevo. Odpověděl mi, proč to potřebuji vědět a k čemu by mi to bylo, když to nikdo nedodržuje. Trochu mě to šokovalo.
Indové by zase na druhou stranu byli šokovaní u nás, neustálým puntičkařením a hlavně neuvěřitelně agresívní jízdou dost velkého procenta řidičů a taky neustálými emočními zkraty, kterých se vyskytuje na našich silnicích pořád dost. V Indii je na naše poměry neuvěřitelná ohleduplnost. Motorka je nejobvyklejší dopravní prostředek. Jde o pomaloběžné motory, které mají malý objem a jsou velice(!!!) tiché. Jede to maximálně asi tak 70km/h a ani pak to není moc slyšet. Všichni jsou prostovlasí. Helma se objevuje jen zřídka. Klasické uspořádání je to, čemu říkám sendvič. Otec řídí, vzadu sedí patní (manželka), často asymetricky kvůli sárí a dítě vmáčnou mezi sebe. Někdy i dvě. Náklaďáky jezdí na dálnici v jednom pruhu. Rychlejším, nebo pomalejším, to je jedno. Pokud to není nezbytně nutné, nikam nepřejíždí. Vzadu je mapsáno "Blow Horn" - trubte na roh. Pokud nemáte po ruce roh, použijte houkačku. Troubí se pořád, hlavně jako upozornění, a ne abyste někoho naprdnuli. Často mají lidi různé melodie.
Klasicky nastává situace, že jsou dva náklaďáky v obou pruzích, zatroubíte prosmýknete se kolem prvního, hodíte mu myšku před čumák, protože před vámi je ten druhý, ten náklaďák často i trochu zpomalí a pak předjedete ten druhý. Jezdí se vlevo, samozřejmě. V praxi je to ale na úzkých silnicích tak, že se jezdí středem. Běžně jedou 2 auta proti sobě a pak se na poslední chvíli vyhnou vlevo. Na dálnicích (2+2 proudy) je zase dost často k vidění, že jede něco po krajnici v protisměru. Motorka běžně, ale viděl jsem terénní vozidlo i stavební stroj, který někam přejížděl. No problem. Nikdo to neřeší, nežhaví mobil a nevolá policii. Taky jsem se ptal kamaráda, jestli to není nějaká obsluha, která má výjimku. Není. Nechce se jim sjíždět a zase najíždět, když je to několik kilometrů. Auto dopravní policie jsem viděl jednou.
Krávy jsou posvátné a to i na dálnici. Přibrzdit, zatroubit, předvídat, kam to zvíře půjde a bezpečně objet. Na okrskách je hodně koz, ovcí, ale i psů. Psí maminka udělá pelíšek pro štěňátka uprostřed silnice. No problem, všichni to respektují a štěňátka objíždějí, i když je maminka někde v nedohlednu. Zabít štěně přejetím, se považuje za tak těžký hřích, že si to každý bedlivě ohlídá. Podobně polehávají i krávy a telata. Pokud jde pastevec se stádem po silnici, tak ho to stádo poslouchá. Vypadá to jako telepatie. Přijedete, zatroubíte, on něco vykřikne jako cak, cak, krávy uhnou na jednu stranu a vy projedete. Za vámi se to zase uzavře.
Přecházení silnice nebo ulice je taky dost zajímavá záležitost. Musíte se naučit cítit, co chce řidič udělat. Oni to dělají taky, takže vás sice pustí, ale jedou fakt hodně blízko. Někdy jsou to centimetry, ale nikdy v takové situaci nejedou rychle. Agresivita, nevraživost mezi motoristy a chodci? Co to je? Jo a ve městech nejsou většinou chodníky. Na okraji stojí motorky. Stovky motorek. Tisíce motorek. Statisíce motorek. Občas nějaké kolo. Chodíte tak, že na jedné straně jsou motorky a na druhé, silniční provoz. Pokud chcete zajít do obchodu, propletete se mezi motorkami. Některé věci v Indii jsou na naše poměry hodně minimalistické, ale funguje to.
Musím říci, že tohle neuvěřitelně vyspělé všeobecné sociální cítění je něco, co se u nás, když už nevytratilo, tak někam skrylo. Ale varuji vás, Indické cítění a ctění každého živého tvora je nakažlivé. Po několika měsících si na tenhle ohleduplný mumraj tak zvyknete, že nebudete chtít měnit. Tam, kde se každý snaží být ohleduplný, jsou předpisy na hovno.
Petr Hariprasad Hajič
Největší fujtajbl špindíry jsou Číňani a Američani
Ne, nebude řeč o kulturních návycích těchto tak rozdílných národů a ani o hygieně. Bude to o tom, kdo víc čmoudí, co čmoudí a hlavně, jak dlouho ještě čmoudít hodlá. Pojďme se podívat, kde jsme, co nás čeká a nejspíš nemine.
Petr Hariprasad Hajič
Baterky, kam se podíváš
Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.
Petr Hariprasad Hajič
Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?
Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.
Petr Hariprasad Hajič
Strašák dekarbonizace a úplně zbytečná Pařížská dohoda
Nacházime se v procesu transformace energií. Týká se to všech odvětví - výroby elektřiny, průmyslu, dopravy. Změny podstatně ovlivňují ekonomiku všech zemí, přináší s sebou nutnost rozsáhlých investicí a nám utíká čas.
Petr Hariprasad Hajič
Povídání o kohoutkovi a slepičce aneb český buran v Indii
Chcete poznat byrokratické záludnosti svojí či některé cizí země? Zkuste si online změnit některé údaje v bance nebo na úřadě. Máte o zábavu postaráno na několik měsíců. Je to fakt hustý, jak pravila ona pubertální slečna.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 28
- Celková karma 7,10
- Průměrná čtenost 501x